Verdens beste pizza


Dette er MIN hjemmelagede pizza, jeg elsker den altfor høyt i forhold til kalorimengden, og folk gir meg mye skryt når jeg lager den.

Deig:

3 dl lunkent vann
7 dl hvetemel
1/2 pakke fersk gjær (du kan ha så lite som 15 gram også)
1/2 ts salt
1/2 ts sukker
1 ss olje (raps/olivenolje)

Du kan evt bytte en dl mel med sammalt mel.

Rør gjæren ut i det lunkne vannet. Bland alle de tørre ingrediensene,
og ha i. Jeg har oljen i til slutt. Rør godt til deigen er fin og god, ikke for bløt, ikke for kompakt.

Sett til heving på lunt sted, med plast eller håndkle over.

La den heve i ca 2 timer, til den er dobbelt så stor. Har du mye tid, kan
du "slå" den ned en gang, og la den heve én time til.

Så kjevler du ut deigen på ei stor langpanne, og lar den heve i ca 20-30 minutter til.

I MELLOMTIDEN HAR DU LAGET SAUS:

1 hakket løk
4 fedd hvitløk, etter smak
400 gram kjøttdeig, jeg bruker Gildes
1 boks hakket tomat/plommetomat, jeg bruker Mutti eller Biona
2-3 ss tomatpuré
2-3 dl vann
salt/pepper/paprika, ca 1/2 ss av hver
Pizzakrydder (jeg bruker Santa Marias)
2 små ts tigersaus eller noen dråper cajennepeppersaus
1 ts brunt/hvitt sukker
*Dolly Dimples King Kreole krydder er mitt favorittkrydder som topping)

Stek løk i middels varme i en blanding av litt smør og olje (ca 1 ss av hver).
Skru opp varmen litt, og stek kjøttdeigen, del den godt opp. Så har du alle
krydrene over, og blander godt. Deretter har du i tomatpuré, og steker den godt
inn i blandingen, la den gjerne surre litt først i panna, med sukker over.
Nå har du i boksen med tomat, og fyll opp med 2-3 dl vann (ikke mer enn 3, men litt mer enn to, blandingen må ha litt væske å koke i). Rør godt, og kok under lokk på lav varme i 30 minutter. Rør av og til.

Hvis du har i plommetomater, så ta ut tomatskinnet når du har kjølt ned sausen litt.
Hvis du ikke gidder dette, er det best å bare bruke hakket tomat!:)

Nå legger du et lagt kjøttsaus over deigen, det er ikke nødvendig å bruke alt, føl deg fram, jeg pleier å ha noen spisesskjer til overs, ellers blir det for mye fyll.

Sett pizzaen inn i forvarmet ovn på 225 grader, stek i 10 minutter på nederste rille.
Ta deretter ut pizzaen og legg på ost (3-400 gram av det du liker, jeg synes Norwegia er god og billig), sett deretter inn og stek på midterste rille i 10-15 minutter, til osten er gylden.

NAM NAM NAM NAM!!!!

Kommentarer

Populære innlegg